Hackathon voor jonge ambtenaren: meld je aan!
Op 2 februari en 1 maart organiseert de Staatscommissie rechtsstaat hackathons voor jonge ambtenaren. In deze hackathons werken de deelnemers samen aan concrete voorstellen om de samenwerking tussen de staatsmachten (rechtsprekende, wetgevende en uitvoerende macht) te verbeteren. Een betere samenwerking draagt bij aan een beter functionerende rechtsstaat.
Voor wie?
Ben je een jonge ambtenaar (<36 jaar) die wil meedenken en bijdragen aan het advies van de Staatscommissie rechtsstaat? Vind je het leuk om in contact te komen met andere ambtenaren? Meld je dan aan voor deze hackathons.
Goed om te weten:
- De eerste hackathon vindt plaats op 2 februari 2024 van 09:30 (09:00 inloop) tot 17:00.
- De tweede hackathon vindt plaats op 1 maart 2024 van 09:30 (09:00 inloop) tot 17:00.
- Het is de bedoeling dat je bij beide hackathons aanwezig bent.
- Beide hackathons vinden plaats bij Social Impact Factory (naast Utrecht Centraal Station). Adres: Vredenburg 40, 3511 BD Utrecht.
- Als je je registreert als deelnemer, ben je nog niet definitief aangemeld. Gezien het beperkte aantal beschikbare plaatsen en ons streven naar een representatieve vertegenwoordiging van de drie staatsmachten maken we in januari 2024 definitief bekend of je bent ingedeeld
Over de staatscommissie
De Staatscommissie rechtsstaat heeft de opdracht om vanuit het perspectief van de burger het functioneren van de rechtsstaat te analyseren en voorstellen te doen voor versterking ervan. De staatscommissie werkt daarbij in opdracht van de drie staatsmachten: de rechterlijke, wetgevende en uitvoerende macht.
De relatie tussen deze drie staatsmachten is belangrijk voor de werking van de rechtsstaat. Zo is het cruciaal voor de rechtsstaat dat de rechterlijke macht onafhankelijk is van de andere twee staatsmachten. Tegelijkertijd moeten de staatsmachten ook samenwerken om de rechtsstaat goed te laten functioneren. Voor de staatscommissie is daarom een belangrijke vraag: hoe kunnen we de samenwerking tussen de staatsmachten inrichten? En hoe waarborgen we daarbij de juiste balans in de relatie tussen de rechtsprekende, wetgevende en uitvoerende macht?